Ostrogi piętowate

Bolesna i nieprzyjemna dolegliwość o charakterze zwyrodnieniowym
Start > Oferowane usługi > Leczenie stóp > Ostrogi piętowate

Ostroga piętowa - czym się charakteryzuje?

Ostroga piętowa jest przewlekłą chorobą stopy o typie zwyrodnieniowym, powodująca bóle w okolicy guza piętowego. W wyniku długotrwałego stanu zapalnego w obrębie rozcięgna podeszwowego (elastyczna struktura z tkanki łącznej łącząca guz kości piętowej z nasadą palców stopy) tworzy się nienaturalna, dziobata wyrośla zbudowana z chrząstki i kości. Jest to wynik podrażnienia włókien nerwowych tej okolicy, przewlekłym przeciążaniem więzadeł lub zapaleniem pochewek ścięgien.

Ostroga piętowa - bolesne zwyrodnienie stopy

Przyczyny powstawania ostrogi piętowej

• otyłość, powodująca duże przeciążenie stopy
  • długotrwałe utrzymywanie w pozycji stojącej,
  • uprawianie sportów nadmiernie przeciążających stopy
  • niedoleczone urazy, wymuszające nienaturalną pozycję stopy
  • nieodpowiednio dobrane obuwie (np. kurczenie palców przy zbyt dużych butach)
  • wady wrodzone lub nabyte oraz zmiany zachodzące z wiekiem

Jak rozpoznać ostrogę piętową?

Pierwszymi sygnałami, świadczącymi o tworzeniu się ostrogi piętowej, są bóle w okolicy pięty. Początkowo pojawią się podczas dużego obciążenia pięty. Następnie wyraźny dyskomfort odczuwalny jest w trakcie długiego stania, później siedzenia, a ostatecznie nawet w pozycji leżącej. Schorzenie to charakteryzuje się również bólami przy unoszeniu palców stopy ku górze.

Dolegliwości bólowe zlokalizowane są w środkowej części pięty, najczęściej o punktowym lub pulsacyjnym charakterze, a w niektórych przypadkach rozchodzą się promieniście. Początkowo jest to mało zauważalna boleść, która z czasem wyraźnie napiera na intensywności, by ostatecznie przyjąć formę piekącą, a nawet palącą. Niejednokrotnie prowadzą też do problemów z założeniem butów. Ostroga piętowa może rozwijać się jednostronnie oraz obustronnie, w zależności od czynnika chorobotwórczego.

Leczenie ostrogi piętowej

Przede wszytskim – nie można lekceważyć bólu w pięcie i starać się do niego przyzwyczaić, np. poprzez wypracowanie nowego układu stóp podczas chodzenia. W efekcie może prowadzić to dużo poważniejszych zwyrodnień w obrębie kręgosłupa i kolan.

Na wczesnym etapie rozwoju choroby stosuje się leczenie zachowawcze, poprzez zalecanie noszenia obuwia amortyzującego nacisk pięty na podłoże oraz specjalnych wkładek odciążających piętę. W późniejszej fazie rozwoju dolegliwości pomocne są zabiegi fizykoterapii takich jak jonoforeza, laseroterapia, ultradźwięki, Frems, terapia manualna (rozluźnienie kręgosłupa lędźwiowego i powięzi całej nogi).

Obecnie rzadziej stosuje się zabiegi chirurgiczne, gdyż nie przynoszą one pożądanych rezultatów, a często nawet przyczyniają się do zaostrzenia zmian zwyrodnieniowych.