Modzele

Bolesna i uciążliwa dolegliwość

Jak rozpoznać modzele?

Modzel są bezpośrednim efektem miejscowego rogowacenia naskórka, zwanego również ogniskiem hiperkeratozy skóry. Powstają zazwyczaj w okolicach najbardziej wrażliwych części stopy, czyli na podeszwie (pod jedną z główek kości śródstopia) i na pięcie. Przybierają postać charakterystycznych, żółtych narośli (niejednokrotnie twardych). Dodatkowym objawem są wyraźne bóle, występujące przy obciążeniu stopy, które mijają w trakcie spoczynku. Ponadto towarzyszy im ogólne uczucie dyskomfortu w butach na cienkiej podeszwie i wysokim obcasie. Częściej też występują u kobiet niż u mężczyzn, co spowodowane jest rodzajem stosowanego obuwia.

Modzele - bolesna zrogowacenie na podeszwie stopy

Przyczyny powstawania modzeli:

• noszenie butów na wysokim obcasie
  • nieprawidłowy chód
  • atrofia (zanik) podskórnej warstwy tłuszczowej na podeszwie stopy
  • płaskostopie i wysokie podbicie stopy
  • nieprawidłowe ustawienie kości śródstopia
  • wyniosłości kostne

Profilaktyka - jak zmniejszyć ryzyko powstania i rozwoju modzeli?

Najbardziej skuteczną metodą zapobiegającą powstawaniu modzeli jest prawidłowy dobór obuwia, które to dopasowane jest do naszej stopy oraz posiada odpowiednie podbicie i gumową, amortyzującą wstrząsy podeszwę. Wskazane jest również stosowanie wkładek, które zapobiegają obcieraniu stóp oraz specjalistycznych wkładek ortopedycznych, mających za zadanie prawidłowe ustawianie stopy podczas ruchu.

Niemniej ważnym elementem profilaktycznym jest także prawidłowa higiena stopy, jak utrzymanie skóry w odpowiednim nawilżeniu oraz używanie preparatów keratolitycznych. W przypadku pojawienia się pierwszych zmian chrobotwórczych warto niezwłocznie udać się do gabinetu podologicznego, w celu usunięcia modzeli na wczesnym stanie jego rozwoju.

Powikłania związane z nieleczonymi modzelami

Mimo, że modzele mogą wydawać się dolegliwością powodującą jedynie pewien dyskomfort, przez co zresztą bardzo często są przez długi okres ignorowane, to brak lub nieodpowiednie leczenie prowadzić może do poważnych skutków ubocznych i powikłań. Do najczęstszych zaliczamy:

• rozwój zapalenia torebki maziowej (powstanie bolesnego, wypełnionego płynem miejsca poniżej modzeli),
  • ból w plecach, biodrach, nogach, kolanach i stopach (wynik zmian w postawie i chodzie, spowodowany bolącymi modzelami),
  • powstanie wrzodu (otwartej przestrzeni wokół modzela), który sięgać może aż do kości,

Osoby chore na cukrzycę i z zaburzeniami krążenia zawsze i bezwzględnie powinny szukać pomocy lekarza, gdyż istnieje wysokie ryzyko poważnych konsekwencji związanych z zakażeniem.